image-title

„Universul este atât de bine creat, încât aș dori să îi învăț și să îi aplic principiile, în loc să îl exploatez în mod orbesc și cu frica pentru supraviețuire”.  R. Buckminster Fuller

 

Copiii ar trebui să înceapă educația de mediu cât mai timpuriu, acasă, la grădiniță și la școală. Soarta planetei va fi în mâinile lor, fiind crucial ca ei să învețe cum să folosească resursele cu înțelepciune și să facă tot posibilul în lupta împotriva poluării, degradării și a schimbărilor climatice de la o vârstă fragedă. Rezultatele acestui proces dificil de educație ar putea fi o lume mai bună, mai durabilă și mai locuibilă.

 

Educația la grădiniță și școala primară este o etapă crucială în dezvoltarea comportamentului unei persoane, a conștientizării sociale și a altruismului. La această etapă a educației învățăm valori și comportamente, pe care le vor menține de-a lungul vârstei noastre adulte și le vom folosi pentru a defini cine suntem. Aceasta este ceea ce face ca stimularea interesului pentru grija și protejarea mediului să fie atât de importantă în timp ce copiii sunt încă la școală.

 

Scopul includerii educației de mediu de calitate pentru copii este ca aceștia să-și îngrijească natura din viața lor, și nu doar să o studieze cum se procedează încă în multe sisteme educaționale de pe glob. Ideea educației ecologice de tip nou este ca tinerii să dezvolte o mentalitate ecologică fermă și să o folosească pentru a depăși provocările de mediu de astăzi, cu o atitudine activă și un angajament puternic.

 

Educația de mediu are și alte efecte pozitive asupra tinerilor. În 2017, Universitatea Stanford a studiat modul, în care acest subiect îi afectează pe elevi de la școală primară până la liceu. După ce au cercetat peste o sută de studii științifice publicate pe această temă din 1994 până în 2013 de către alte instituții, cercetătorii au ajuns la concluzia că 83% dintre elevii, care au avut cursuri speciale de mediu și-au îmbunătățit comportamentul ecologic, iar 98% au obținut o notă mai bună și la alte discipline, cum ar fi matematica și știința.

 

În Republica Moldova predarea protecției mediului este extrem de teoretizată.  Chiar și copii de grădiniță și cei din clasele primare fac ore de protecție a naturii preponderent în interior fiind așezați cuminți la mesele de activități, sau în bănci, fără să li se permită să descopere singuri natura, să înțeleagă impactul lor propriu prin activități practice în corespundere cu vârsta. Nu mai vorbim de orele din clasele de gimnaziu și liceu.  În aceste cicluri elevii rareori au ocazia să facă o lecție în afara încăperilor școlii și foarte infrecvent li se propune să facă legătura dintre cele studiate teoretic cu viața practică a lor și a familiilor lor.

 

Există o multitudine de activități, care se pot face pe terenul sportiv sau într-un parc din apropiere. Copiii pot ieși în aer liber pentru a afla despre plante, copaci, râuri, păsări și insecte, dar și despre asemenea probleme de mediu, ca poluarea, emisiile de gaze, consumul de energie, reciclarea, buna utilizare a apei, problemele solului, sănătatea proprie și efectele mediului asupra acesteia și o mulțime de alte aspecte importante.

 

Includerea educației de mediu în școli este o cerință a Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO). Irina Bokova, directorul organizației, a dorit să sublinieze acest mesaj în timpul celui de-al nouălea congres mondial în materie de educație de mediu (WEEC), care a avut loc în orașul canadian Vancouver în 2017.

 

Potrivit UNESCO, există patru motive pentru care copiilor trebuie să și se ofere educație de mediu:

  • Pentru a-i face mai conștienți de și mai sensibili la problemele de mediu.
  • Pentru a le stimula interesul pentru grija de mediu și îmbunătățirea mediului.
  • Pentru ca elevii să-și îmbunătățească capacitatea de a învăța despre mediul din jurul lor.
  • Pentru a le lărgi cunoștințele ecologice la subiecte precum energie, peisaje, aer, apă, resurse naturale și animale sălbatice, etc.

 

Predarea cursurilor de mediu noilor generații depinde de toată societatea și toate instituțiile lor,  nu doar de părinți și pedagogi. Copiii de astăzi vor fi guvernanții și liderii organizațiilor internaționale de mâine și vor trebui să se confrunte cu provocări uriașe, cum ar fi încălzirea globală și stresul de apă, dar și să ia decizii cruciale pentru întreaga omenire. Viitorul este în mâinile lor!

Referințe: https://www.scoliverzi.ro/,

http://www.ddbra.ro/media/Ghid_practic_de_educatie_pentru_mediu_II_2009.pdf

 

Material pregătit de

Elena Bivol, Coordonator instruire,

AO BIOS

 

Valentin Ciubotaru

Valentin Ciubotaru a publicat 2160 postări

Trebuie să fiilogat A publica un comentariu